M2の清水裕斗さんがNTTデータ数理システムの学生研究奨励賞最優秀賞を受賞
修士2年清水裕斗さんの修士論文に関する研究成果「降雨が都市鉄道の列車遅延拡大に及ぼす影響の分析」が(株)NTTデータ数理システム「学生研究奨励賞」のうち,最優秀賞に選定されました.
学生研究奨励賞は、学生の研究支援を目的とし、優れた数理科学領域の研究成果に対して(株)NTTデータ数理システムが表彰を実施するものです.
本受賞に関して東京工業大学環境・土木系Webサイトや日本経済新聞に取り上げて頂きました.
おめでとうございます!
参考記事:
NTTデータ数理システムのデータサイエンスツールで学生が社会課題に挑む
朝倉・福田研究室の清水裕斗さん(修士2年)の研究が、(株)NTTデータ数理システム「2020年度学生研究奨励賞 最優秀賞」を受賞
重要なお知らせ
Presentation on dynamic traffic assignment @ ISTTT23 in Lausanne

Presentation on train delay analysis @ TransitData2019 in Paris
Daisuke Fukuda joined the 5th International Workshop and Symposium of TRANSITDATA2019 held in Paris. This symposium is dedicated to the research and applications on the use of massive passive data for public transport.
Fukuda presented the research work on train delay study entitled “Emperical investigation of fundamental diagram for urban rail transit using tokyo’s commuter rail data” which is co-authored with Masahiro Imaoka (lab. alumni) and Toru Seo (lab. alumni and currently at the Univ. of Tokyo) [Abstract and Presentation]. We empirically investigated the existence of “Train (Macroscopic) Fundamental Diagram” using the detailed dataset of train operation and passenger boarding/alighting in Tokyo. We confirmed that the theoretical traffic model derived in another paper fits the observed data fit well under some conditions. We would like to thank for their valuable comments from Prof. Jan-Dirk Schmoecker (Kyoto Univ.), Prof. Fumitaka Kurauchi (Gifu Univ.) and Prof. Nigel Wilson (MIT) and other participants.

A new paper on dynamic traffic modeling in Transportation Research B
A new paper on macroscopic modeling of dynamic network loading in the multiple-reservior system has been released in Transportation Research Part B (50 day’s free access to the article from here).
A macroscopic dynamic network loading model for multiple-reservoir system
Qian Ge and Daisuke Fukuda
Transportation Research Part B: Methodological
Volume 126, August 2019, Pages 502-527.
https://doi.org/10.1016/j.trb.2018.06.008
In this paper, a new dynamic network loading model is proposed based on the concept of macroscopic fundamental diagram (MFD). The reservoir (i.e. multiple neighborhood that consist of multiple MFD reservoirs) model is built on the conservation of flow in reservoir and the boundary model is built on the supply and demand of neighboring reservoirs. The design parameters such as length and boundary of each internal path have been studied in depth.This model is tested by several numerical experiments.
論文「A macroscopic dynamic network loading model for multiple-reservoir system」(葛研究員・福田) がTransportatoin Reseach Part Bより刊行されました.この研究では,都市域全体を複数の貯水域(Reservoir)から構成されるInput-Outputシステムと見立て,各貯水域内部での交通流がMFDに従うと仮定した上で,異なる貯水域間の流動(エリア間OD交通量)を交通流理論に整合的に記述する,新たな動的ネットワークローディングモデル(MRDNLモデル)を開発しています.その上で,このモデルに合致した数値計算スキームを構築し,いくつかの数値実験を通じて,提案したマクロ近似手法が適切に地域間の交通流動を記述できていることを明らかにしています.
手島誠一記念研究賞授与式(葛研究員)
[2019年2月21日]
手島精一記念研究賞・留学生研究賞(Seiichi Tejima International Student Research Award)について、学内で授与式が行われました。この賞は本学に外国人留学生として在学中に特に優れた研究成果を上げた者に対して贈られるもので、当研究室からは研究員の葛乾 (Ge Qian)さんが受賞されました。誠におめでとうございます。
授賞式の内容はこちらです。
Special Issue of Asian Transport Studies
The special issue entitled “Innovative Travel Survey Methods and Behavior Modeling in the Era of Big Data” has been published (https://www.jstage.jst.go.jp/browse/eastsats/5/3/_contents/-char/en) [Guest Editor: Daisuke Fukuda].
This special issue has welcomed papers that are related to all aspects of innovation in travel survey methods and corresponding travel behavior modeling that show innovations in approach, outcomes, and state-of-practice. Five papers have been selected for this special issue. As a guest editor, I really thank for authors as well as reviewers for these papers.
[Daisuke Fukuda]
講演@2019 Tokyo Tech Research Showcase in Thailand (1月29日)
2019年1月29日に,タイ・パトゥムタニー県タイランド・サイエンス・パークにて初めて開催された「東工大リサーチ・ショーケース(2019 Tokyo Tech Research Showcase in Thailand)」にて,福田が発表を行いました.これは,2018年3月に、タイにおける国際共同研究・産学連携を推進するために設置された「東工大 Annex バンコク」の関連のイベントで,本学の最先端の研究を積極的に発信することによりさらに連携を活性化させようとするものです.
第1回目のテーマが,情報技術,人工知能およびその関連分野ということで,福田より “Big Data Applications in Transportation Planning” 「交通計画におけるビッグデータの適用可能性」という題目で研究紹介発表を行いました.
詳細は以下のホームページより御覧ください.(福田)
葛研究員が手島精一記念研究賞・留学生研究賞を受賞
研究員の葛乾 (Ge Qian)さんが,本学に外国人留学生として在学中に特に優れた研究成果を上げた者に対して贈られる手島精一記念研究賞・留学生研究賞(Seiichi Tejima International Student Research Award)を受賞しました.吉川・山口賞に引き続いてのダブル受賞となります.誠におめでとうございます.
研究論文(土木学会論文集D3,4編)
土木学会論文集D3(土木計画学)の特集号に,研究室から以下の4編の論文が掲載されました.共同研究者の皆さんありがとうございました.
- 列車内混雑と経路重複を考慮した鉄道経路選択・乗客配分モデルに関する研究:首都圏鉄道網におけるケーススタディ
- 著者 : 今岡 将大,福田 大輔
- DOI : https://doi.org/10.2208/jscejipm.74.I_847
- Wi-Fiパケットセンサーによる観光周遊パターンの把握可能性:沖縄・本部半島における検討
- 著者 : 中西 航,小林 巴奈,都留 崇弘,松本 拓朗,田中 謙大,菅 芳樹,神谷 大介,福田 大輔
- DOI : https://doi.org/10.2208/jscejipm.74.I_787
- 社会的相互作用に着目したエビデンスベース研究の展開と土木計画への応用可能性
- 著者 : 力石 真,瀬谷 創,福田 大輔
- DOI : https://doi.org/10.2208/jscejipm.74.I_715
- 車種及び距離帯を考慮した貨物車経路選択行動のモデル分析
- 著者 : 岡 英紀,力石 真,田名部 淳,福田 大輔,大口 敬
- DOI : https://doi.org/10.2208/jscejipm.74.I_657